Blogg

Efterlyses: Trojas identitet

I tisdags famlade Trojas supportrar fortfarande i mörker. Inga besked hade givits om någonting egentligen. Ingen tränare, inga målvakter, knappt några övriga spelare utöver den notoriske Trucken.
På onsdagen hände någonting. Sedan ytterligare någonting. Därefter hade två hörnstenar placerats ut i det som, när det är klart, ska utgöra A-truppen i den klubb som startar om i Hockeyettan till hösten.
Roger Forsberg, tränare.
Wictor Ragnewall, målvakt.
Överkvalificerade för ettan båda två.
Trots att vi är framme i senvåren kan konstateras att dessa båda påskrifter knappast kan bli bättre.

Forsberg, dokumenterat duktig på att utveckla unga spelare från tiden i Timrå och Ragnewall, som en stor, trygg och säker sista utpost, är två namn som signalerar någonting positivt.
Men vägen är lång och det är dags att ställa den viktigaste av alla frågor, nämligen denna:
Vad står Troja för?
Sug på den en stund och svara istället på den här:
Vad tänker du på om jag säger Färjestad?

Jag lovar att något konkret, utöver själva namnet, direkt dyker upp i din skalle. Alla har nämligen en åsikt om Färjestad.
Själv tänker jag på Familjen – Färjestads eget trademark. Lite nedtonat i dag, men ett ord som alltid förknippas med ledaren av SHL:s maratontabell.
Jag går vidare och ger er nya namn.
Tingsryd.
Svar: Stolthet, hjärta, tradition.
Några exempel till:
Växjö Lakers. Stort hjärta.
Djurgården. Mesta mästarna.
Brynäs. En bra start.
Frölunda. Vi ger oss aldrig.

Honnörsord, adelsmärken, taglines, motton, slogans. Sådant som fastnar. Något alla kan lära sig på tio sekunder. Sådant är, om de görs rätt och med finess, något odelat positivt. Att med några små ord identifiera en klubbs DNA stärker bevisligen ett varumärke och skapar en känsla av att vara en del av någonting större. Jag är förvånad över att inte fler klubbar anammat det.
Återigen: Vad står Troja för?
Klubben från den lilla kommunen i Kronoberg. Klubben som utmanade under 80-talet och 90-talet, som hamnade i kris under 00-talet, repade sig och under 10-talet åkt jojo mellan seriesystemen.
Hur ser en innehållsdeklaration ut?
Kommer det en programförklaring snart?

Är Troja en utvecklingsplats som Huddinge eller en lite mer kaxig kombattant som knyter näven och låter stridsropet ljuda?
Jag har själv svårt att sätta fingret på det och efter att ha studerat supportrarnas ord och diskussioner på sociala medier den senaste tiden är min uppfattning att inte heller de vet vilken typ av budskap de förväntas samlas kring.
Förvirring råder. Signalen är otydlig. Riktningen inte fastställd.
Det är viktigt med DNA, med identitet. Att folk förknippar en inte bara med hockey utan med något mer specifikt.
En studie vid Harvarduniversitetet, omfattande 200 företag under elva års tid, visade att en stark kultur och varumärke ökade inkomsterna från näthandel med nästan 800 procent.

Det är framför allt nätet jag tänker på när jag tänker på Troja. Eller rättare: frånvaron på nätet. Trojas instagramkonto är inte uppdaterat sedan den 13 april, bara tio tweets har lagts ut den senaste månaden och på hemsidan, som är i skriande behov av en total makeover, har inlägg och information varit glest förekommande om jag uttrycker mig milt. Nätet är inte framtiden. Den är redan dåtiden, nutiden och framtiden.
Det är ingen nyhet att Troja har en mycket ålderstigen publik. En publik som kanske till betydande delar sällan eller aldrig efterfrågar snabba nyheter och information digitalt.
Men jag citerar framtidsforskaren Troed Troedson som föreläste för ett antal golfklubbar för några år sedan. När Troedson frågade vad klubbarna gjorde för att växa fick han svaret ”vi måste se till våra medlemmar i första hand”.
Troedson replikerade lugnt:
– Den klubb som bara ser till sina medlemmar är dömd att gå under.

Medlemmarna, såväl i en golfklubb som i Troja, är de redan frälsta. De har redan förälskat sig i den vackra par fyran på hål sju och har sedan länge insett att hockeyarenan är deras andra hem.
Det är inte medlemmarna som är det viktigaste. Det är ickemedlemmarna. De som inte vill bli medlemmar men som kan bidra med ett besök, blir nyfikna av en attraktiv produkt…eller kanske av ett klart och entydigt motto som via den digitala vägen slingrar sig vidare som en orm och sedan blir viral.
Därför undrar jag igen: Vad står Troja för?
En nostalgisk återblick till det förgångna för att tjusa sin ålderstigna publik som ryser av välbehag inför tanken på Sutarn, Kessler och Gudas? Eller ett tydligt stridsrop om att omfamna både nutiden och framtiden och göra allt för att ta del av den på bästa sätt?
Nu är rätt tid att smida. Nu är rätt tid att förändra. Nu är rätt tid att ta ett nytt foto och trycka upp ett fräscht id-kort. Visioner är flummiga, drömmar vaknar vi alla upp från förr eller senare men ett klart besked ger ringar på vattnet.
Med Roger Forsberg kom den viktigaste pusselbiten.
Men vi är många som fortfarande väntar på att Troja ska legitimera sig.