Blogg

Hockeyhausse – eller?

Lördagens premiärsiffror i SHL:
Saab Arena: 6348.
Jalas Arena: 4500 (utsålt).
Scandinavium 10314.
Löfbergs Arena: 7232.
Coop Norrbotten Arena: 6220 (utsålt).
Skellefteå Kraft Arena: 4838.
Snitt: 6575.

Överlag bra siffror med undantag för Skellefteå, där publiken verkar mer intresserad av första träningspasset och träningsmatchen mot Björklöven än att titta på SHL-hockey.
Kul med Mora, roligt att Luleås nya ishow drar full salong och oväntat att Linköpingspubliken i så stor utsträckning letade sig till Saab Arena. Att Löfbergs levererar helt fantastiska siffror kan inte ha undgått någon vid det här laget.
Premiärbetyget, med två utsålda föreställningar, blir därmed en stark fyra i betyg.

En förhandstitt på Hockeyallsvenskan ger samma känsla av glädje inför det intresse som finns. Här kommer det att explodera på fredag. Leksand har sålt över 5300 biljetter, i Umeå är det redan fullsatt och över 5500 har i skrivande stund tänkt bege sig till Hovet för att titta på AIK:s premiär mot Karlskoga.

Samtidigt sipprar det ut tråkig information från andra spelplatser. Brynäs publikansvariga hintar om en siffra runt 5500-strecket till sin hemmapremiär på torsdag, vilket skulle vara närmare 500 under hela fjolårets publiksnitt.
Och hur står det egentligen till uppe i Timrå?
Bara 2400 sålda biljetter så här långt i en bygd som formligen dryper av hockeykultur och som är tillbaka i högsta serien efter ekonomiska stålbad och en lång vandring i Hockeyallsvenskan. Har medelpadingarna verkligen insett vad det är som händer?
Intressant också att se hur intresset är för svenska mästarna Växjö Lakers, som före lördagens hemmapremiär ska ha en ceremoni där guldvepan ska hissas upp i Vida Arenas tak. Även Lakers vill bryta sin nedåtgående publiktrend.

Det spretar.
Så kan vi sammanfatta intresset.
Därmed vet vi inte i vilken riktning vi är på väg.
Det finns däremot klara möjligheter för båda ligorna att lyfta sina publiksnitt jämfört med fjolåret.
Luleå går i täten när det gäller satsningar på arenaupplevelsen men alla andra klubbar kommer efter. Kampen om publiken är varje elitklubbs utan jämförelse största fråga.

Samtidigt har ni som tittade på SHL i lördags märkt att ni bjöds på en de luxe-upplevelse i soffan. En redan förstklassig produktion har nu begåvats med avsevärt bättre kameraplaceringar och avancerad statistik – något arenorna kommer att få känna på.

Å andra sidan 1: SHL har gjort drastiska förändringar i sitt spelschema och förändrat upplägget till något man tror att publiken önskar. Hela 32 av 52 omgångar är fulla, då spelar samtliga 14 lag. Man har styrt spelschemat bort från tisdagar och högprioriterat torsdagar och lördagar, som är de två bästa veckodagarna. Utspridda matcher är nu mer undantag än regel och det blir intressant att se vilka effekterna blir.

Å andra sidan 2: Med de avsevärt ökade pengarna från C More skapas en rejäl kudde att landa på för den klubb som faller hårdast i kampen med tv-sändningarna.

På sedvanligt sätt kommer vi nog att kunna läsa rubriker som ”Publiken sviker SHL” under hösten, då intresset brukar vara mindre än under högsäsongens kvällar när snön ligger tät utanför arenorna.
Men det blir mycket intressant att se slutresultatet efter omgång 52.